Profilaktyka domowa w czasach pandemii

Działania profilaktyczne powinny skupiać się na jednym konkretnym obszarze. W tym roku szkolnym obszar działań profilaktycznych nasuwa się sam.

Jak chronić swoje zdrowie w czasach pandemii?

Człowiek to suma naczyń połączonych. Psyche i Soma wpływają na siebie nieustannie. Co więc zrobić aby zadbać o swój dobrostan? Najważniejsze są podstawy.

ODPOWIEDNIA DIETA – To podstawowy punkt wszystkich działań profilaktycznych. Aby czuć się dobrze – trzeba odpowiednio odżywiać swój organizm. Nawet najlepszy samochód nie pojedzie, gdy wlejemy do niego złe paliwo.

Największym niebezpieczeństwem są słodkie przekąski – szczególnie te spożywane przed komputerem. Niestety bardzo często dzieje się tak, że nasz umysł nie informuje ośrodka głodu w naszym mózgu o spożytym pokarmie, podczas gdy jest on spożywany w trakcie innych czynności. Ważna jest więc UWAŻNOŚĆ w jedzeniu. Czyli oznacza to, że gdy spożywamy jakiś posiłek nie należy oglądać telewizji czy scrollować telefonu.

Warto wiedzieć, że jednocześnie słodkie i tłuste pokarmy nie występują w naturze. Stworzył je człowiek i uzależnił od nich nasze mózgi. Z ewolucyjnego punktu widzenia jedzenie, które jest jednocześnie słodkie i tłuste – jest najlepszym możliwym pokarmem, który dostarczy organizmowi najwięcej energii w jak najkrótszym czasie. Podkreślam – to ewolucyjny punkt widzenia. W obecnych warunkach nasze organizmy zazwyczaj są przeenergetyzowane (spożywamy za dużo jedzenia)  i gromadzą energię w postaci tkanki tłuszczowej.

Oczywiście bardzo trudno jest całkowicie zrezygnować ze słodkich przekąsek, ale ważne jest aby mieć je pod kontrolą i dbać aby na talerzu znajdowały się produkty wysokobiałkowe oraz duża ilość warzyw.

 

AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA – choć jest to truizm – cały czas jest to zaniedbany obszar. Szczególnie teraz, gdy jesteśmy zamknięci w domach i dotyka nas wiele obostrzeń należy priorytetowo zadbać o jakąkolwiek aktywność fizyczną. Wypracowywanie nowego nawyku i dopasowywanie się do obecnej sytuacji jest szalenie istotnym elementem. Bez aktywności minimum 30 min dziennie nie będziemy w stanie utrzymać zdrowia. To może być cokolwiek – spacer, skakanie na skakance, granie w gry ruchowe na xboxie, rowerek czy ćwiczenia online.

To też szczególnie istotne w sytuacjach stresowych. Na chroniczny stres najlepszym lekarstwem jest aktywność fizyczna. Stres trzeba przepalić, trzeba dać mu ujście.

Nie ma zdrowia, tym samym – energii, motywacji do nauki, dbania o dobre relacje, zdolności do zapamiętywania  czy chęci do życia bez aktywności fizycznej!

 

SEN I ODPOCZYNEK – niestety żyjemy w czasach, w których kosztem snu chcemy zdobywać więcej i szybciej. Ale uwaga – nie tędy droga. Sen jest nieodłącznym elementem naszego bytu i nie możemy go zaniedbywać żadnym kosztem i żadną wymówką. Człowiek nie jest w stanie funkcjonować bez odpowiedniej ilości snu. Badania pokazują, że jedna „zarwana nocka” sieje ogromne spustoszenie w naszym organizmie. Dobrą wskazówką w kwestii snu są pory roku. Jesień i zima to czas większego odpoczynku, natomiast wiosnę i lato cechują dłuższe dni i krótsze noce, co w pewnym sensie warunkuje możliwość dłuższej czy krótszej pracy.

Oprócz ilości snu – bardzo ważna jest jego jakość! Ma to związek z ekspozycją na światło niebieskie, o czym napiszę w kolejnym punkcie.

Podsumowując – bez odpowiedniej ilości snu nie ma zdrowia! Sen to jedna z najskuteczniejszych metod odbudowywania swoich zasobów psychoenergetycznych. Jeżeli nasza długość i jakość snu będzie nieodpowiednia – nie spodziewajmy się wysokiej motywacji i gotowości do pracy.

 

EKSPOZYCJA NA NATURALNE ŚWIATŁO – ten wątek nie jest zbyt popularny, jednak w obecnym czasie nauki zdalnej wydaje mi się być szczególnie istotny. Niestety światło niebieskie – jakie emitują ekrany naszych telewizorów/ komputerów/ telefonów nie jest naturalnie korzystnym światłem dla naszego oka. Sytuacja obecnie jest bardzo skomplikowana, ponieważ zdaje się, że większość z nas ma aktualnie zwiększoną ekspozycję na światło niebieskie.

Co możemy zrobić?

Przede wszystkim – wystawiajmy się na światło podczerwone, którego jest najwięcej przy wschodach i zachodach słońca. Jeżeli jest taka możliwość – każdego ranka przed pracą wyjdźmy chociaż na chwilę na podwórko/balkon czy zajrzyjmy przez (otwarte!) okno. To kilka minut a korzyść dla naszego organizmu jest nieoceniona!

Melatonina, czyli hormon, który koordynuje pracę naszego zegara biologicznego wytwarza się już od początku dnia, pomimo tego, ze jest szczególnie aktywny wieczorem. Dlatego też zaleca się aby wraz z zajściem słońca zakończyć pracę na urządzeniach emitujących światło niebieskie. Oczywiście patrząc na realia, jest to bardzo trudne, szczególnie jesienią i zimą, kiedy dzień jest krótszy. Dlatego bezwzględnie należy pilnować aby 3 lub 4 godziny przed snem zakończyć pracę na urządzeniach.

Używanie telefonu/komputera wieczorem, czy (co gorsza) zezwolenie na zasypianie przy świetle niebieskim czy na korzystanie z ekranów do godzin nocnych – sieje ogromne spustoszenie w naszym organizmie – bezwzględnie dzień po dniu. Biochemia naszego organizmu jest chronicznie rozregulowana, a biorąc pod uwagę taki stan fizjologiczny – niemożliwe jest utrzymanie wysokiej  gotowości do nauki czy pracy.

 

Podsumowując: Wypisałam 4 najważniejsze filary profilaktyki zdrowia, które przekładają się na całościowe funkcjonowanie organizmu. Nie jesteśmy w stanie efektywnie pracować nad motywacją, relacjami czy innymi istotnymi elementami z obszaru psyche, gdy nasz organizm jest przewlekle zmęczony czy nieodżywiony.

Jesteśmy wrzuceni w nową rzeczywistość i musimy się w niej odnaleźć niezależnie od tego jak bardzo jesteśmy na nią źli.

Zapraszam do kontaktu w sprawie jakichkolwiek wątpliwosci :) 

Odsłony: 1918

Internetowy System Ostrzegania Powiatu Chojnickiego