Ćwiczenia i zabawy logopedyczne na najbliższy czas.

MartaCz

Z uwagi na obecną sytuację zawieszenia zajęć, proponuję Państwu wykorzystać ten czas na utrwalanie prawidłowej mowy Waszego dziecka. Oczywiście jak zwykle dopasowane do możliwości, dostępności czasu  i pomocy terapeutycznych. Oto moja propozycja - „DOMOWE LOGOPEDYCZNE ABC”:

 

Poniedziałek –  Zagadki kuchenne podczas przygotowania posiłku:

  1. Słuchowe: dziecko ma zamknięte oczy, odgaduje jaki dźwięk do niego dochodzi -rodzic/starsze rodzeństwo wykorzystuje dostępne produkty (kasze, ryż, przyprawy, cukier…), naczynia, sztućce itp.,itd. Z produktów sypkich i pojemniczków z Kinder-niespodzianek można wykonać Memo słuchowe.
  2. Językowe: wymień 3 rzeczy żółte, 3 rzeczy słone, 3 rzeczy drewniane znajdujące się w kuchni. Każdy wyraz oczywiście powtarzamy tak długo, aż wyjdzie prawidłowo (na tym etapie już to potrafi!)

Wtorek –  Trening artykulatorów w łazience: (można wykonywać codziennie zmieniając wersje zabaw)

  1. Robienie bąbelków przez słomkę do wody (wanna, umywalka + płyn do mycia/mydło) –wydłużamy fazę wydechową.
  2. Po umyciu zębów – masaż szczoteczką grzbietu języka, unoszenie szczoteczką języka – rozciąganie wędzidełka, masaż warg ruchem okrężnym.
  3. Wykorzystanie naszej słomko/łopatki do powtórzeń ćwiczonej głoski w izolacji –5 x przed lustrem.

Środa – Zadania przed lustrem – wybrane przez rodzica słowa (z tych, które do tej pory wykorzystywaliśmy) dziecko ma powtórzyć 3-krotnie, za każdym razem, gdy w domu przechodzi koło lustra (kontrolujemy oczywiście częstotliwość, w razie czego wymyślając pretekst do przejścia obok niego…).

Czwartek – Utrwalanie głosek w mowie kontrolowanej, trening pamięci:

  1. Dziecko wybiera bajkę, po obejrzeniu musi jej treść opowiedzieć rodzicom, prawidłowo wypowiadając wszystkie słowa. Jeśli mu się to uda – w nagrodę ogląda jeszcze jedną bajkę (kontrola jaka, gdzie, kiedy należy oczywiście do rodziców).
  2. Przed spaniem czytamy wspólnie wybrany tekst, bajkę, cokolwiek – rodzic czyta/lub czytacie na zmianę po 1 zdaniu/lub rodzic czyta z lukami, które uzupełnia dziecko, w zależności od możliwości dziecka.

Piątek  - Zadania na powtarzanie słów z ruchem:

  1. Wybieramy 10 słów do powtarzania – powtarzamy je przechodząc pod krzesłem/stołem/stojąc na jednaj nodze/ przechodząc przez labirynt z butów w przedpokoju itp. Itd… Możecie zrobić „KRĘGLE LOGOPEDYCZNE Z WKŁADKĄ” wykorzystując plastikowe buteleczki po jogurtach, które dziecko ozdabia, a Państwo wkładacie kartki z zadaniami do środka. Po zbiciu należy jeszcze wykonać zadanie.
  2. Tyle słów, ile uda się dziecku prawidłowo powtórzyć, tyle kulek grochu/ryżu,itp. wrzuci do słoika. Słoik przynosimy po powrocie do szkoły – kto zdobędzie najwięcej – prezencik od Logopedy!

Sobota  - Mowa połączona z ruchem – do wyboru spacer/zabawy w bezpiecznym oczywiście miejscu lub pomoc rodzicom przy sprzątaniu w domu:

  1. Spacer – nazywanie mijanych rzeczy, kolorów, faktur…
  2. Przy sprzątaniu nazywamy czynności, które wykonujemy, trenujemy klasyfikowanie, segregowanie, różnicowanie… a przy okazji wyrabiamy u dziecka prawidłowe nawyki!

Niedziela – Spędzić minimum  30 min. na wspólnej zabawie dziecko/dorosły/rodzeństwo:

  1. Gry z użyciem kartki, długopisu i wyobraźni: Łapki, Państwa-miasta, wąż wyrazowy, Statki, Kółko i krzyżyk…
  2. Zamieńcie gry planszowe na gry logopedyczne!

Chińczyk, Grzybobranie itp. – każda gra z pionkami i kostką. Przygotuj do nich karteczki ze słowami lub ćwiczeniami artykulacyjnymi, które dziecko musi powtórzyć zanim wykona rzut kostką.

Dobble – jeśli macie je w domu, to jest to świetny materiał do utrwalania prawidłowej wymowy tego, co jest na kartach. Przy okazji trenujemy spostrzeganie, uwagę i pamięć.

 

UNO –możemy wprowadzić zasadę, że podczas grania poprawnie mówimy, dzięki czemu   wspomagamy automatyzację mowy. Przy pomyłce, gracz musi wylosować dodatkową kartę.

 

KARTY (nie tylko!) dla dorosłych do wykorzystania: szukanie różnic i podobieństw między kartami, kategoryzowanie według kolorów, oznaczeń, porównywanie mocy, układanie rosnąco/malejąco, przeliczanie, memo itp. Możemy je też wykorzystać do powtórzeń słów – ile na „karcie”, tyle razy dane słowo do powtórzenia (A-15, K-10, D-5, W-5, reszta wg nominału). A po ułożeniu np. wieży z kart – kto pierwszy ją zburzy oddechem!

DIXIT – każda wersja jest dobra – uczy myślenia, kojarzenia, daje możliwość wymowy nieskończonej wersji głosek, słów, wyrażeń. Tworzy komunikację. Ogranicza nas tylko wyobraźnia.

POWODZENIA!!!  I oby do szybkiego i bezpiecznego zobaczenia! 
LOGOPEDA Marta Czapiewska 

Odsłony: 1981