ORGANIZACJA PRACY W DOMU

Iwona

JAK ZORGANIZOWAĆ DZIECIOM WARUNKI DO NAUKI W DOMU?

 

1. ZACHOWANIE RYTMU DOBOWEGO

Zachowanie jakiegokolwiek rytmu dobowego jest szczególnie istotne. W literaturze i nauce rytm dobowy uznaje się za predyktor (wskaźnik) zdrowia psychicznego, ale nie tylko - jego istotność coraz częściej można zauważyć w obrębie nabierania odporności organizmu.



Oznacza to, że ważne jest aby zachować stałe godziny budzenia się i chodzenia spać - ze szczególnym uwzględnieniem zachowania higieny snu!

Zachowana stałość i regularność w istotny sposób może wpływać na wszystkie najważniejsze aspekty fizjologiczne, zatem i psychologiczne. Jest to czynnik niezbędny, w momencie, gdy chcemy zadbać o prawidłowe właściwości poznawcze zarówno swoje jak i swoich dzieci. Zachowanie odpowiedniego rytmu dobowego jest szczególnie istotne, gdy nie możemy go kontrolować z poziomu instytucji (tak jak w tej sytuacji).

Istnieje duże prawdopodobieństwo, że rytm pracy przez czas pracy zdalnej zostanie zmieniony, dlatego też należy znaleźć NAJBARDZIEJ OPTYMALNY czas dla każdego dziecka.

2.REGULARNOŚĆ



Aby uzyskać jak najbardziej optymalny wynik w momencie, gdy jesteśmy zmuszeni na nowo zorganizować rytm pracy sobie i dzieciom powinniśmy zadbać o regularność.Oznacza to, że należy przeznaczyć w ciągu dnia jakiś okres czasu, który przeznaczony jest tylko i wyłącznie na pracę / naukę. Oczywiście z uwzględnieniem krótkich przerw.

 System pracy powinien być przewidywalny i JASNO określony. Nie należy dopuszczać do sytuacji, kiedy praca (nauka) przeplata się w ciągu dnia z odpoczynkiem i trudno jest odróżnić jedno od drugiego.

 Należy zachować regularność i przewidywalność w ciągu dnia, ale również na poziomie całego tygodnia. Zaleca się aby dzieci odrabiały prace domowe w najbardziej optymalnym czasie w ciągu dnia - zazwyczaj są to godziny poranne.

Ważne aby pamiętać o sytuacji w drugą stronę - czas odpoczynku powinien być czasem odpoczynku i tutaj również nie powinna wkradać się nauka.


3. WYDZIELONE MIEJSCE DO NAUKI

To kolejny istotny czynnik, który wpływa na efektywne uczenie się.

Uważam, że koniecznym jest (w miarę możliwości) stworzenie odrębnego miejsca w domu tylko i wyłącznie do nauki. Miejsce pracy/nauki powinno z tym się kojarzyć, dlatego należy unikać odrabiania zadań w miejscach, które na co dzień kojarzą się również z odpoczynkiem takich jak np. łóżko czy pokój z telewizorem.

Uwaga na dystraktory! Dystraktory to wszystko co może rozpraszać naszą uwagę! W momencie, gdy bardzo się czegoś nie chce nawet ołówek może stać się ciekawym obiektem, dlatego:

- biurko powinno być czyste, powinny znajdować się na nim tylko najbardziej potrzebne rzeczy

- podczas odrabiania zajęć telefon powinien być w miejscu niedostępnym. Odrabianie zajęć z telefonem w pobliżu może skutkować tym, że po chwili dzieci nie będą w stanie się od niego oderwać.

- pomieszczenie powinno być przewietrzone



4. STRATEGIA

Bardzo ważne jest dobrze zaplanowana strategia. Prawdopodobnie zarówno rodzice jak i dzieci mogą czuć się przytłoczeni nagłą ilością zadań. Ważne, aby dobrze je zaplanować. Można stworzyć własny plan pracy lub skorzystać z tego, który został stworzony na początku roku szkolnego.

W tym celu bardzo wartościowe mogą okazać się różnego rodzaje tabelki/ tablice,  które pomogą nam nad wszystkim zapanować.

Róbcie wspólnie plan dnia oraz listy zadań. Odhaczanie wykonanych zadań może stać się dodatkowym motywatorem.

DZIEL ZADANIA – Jeżeli zadanie jest długie i wymagające – warto podzielić je na mniejsze cele. To pozwoli uniknąć zniechęcenia na początku drogi.

 

5. NIE ZAPOMINAJCIE O ZASŁUŻONYM ODPOCZYNKU 


*Wstawiam przykładowe tabele, które mogą być pomocne. Nie trzeba ich drukować, można zrobić je samodzielnie

 

 

TUTAJ WSTAWIAM WERSJĘ PDF ->   KLIK  

Odsłony: 1816